All Categories
Featured
Table of Contents
Benzine, hybride of elektrisch: met welke aandrijving rijd je het goedkoopst? De uitkomst staat steeds opnieuw weer onder druk door veranderende brandstof- en elektriciteitsprijzen. export auto opkoper. Na jaren van winst voor de elektrische variant neemt de hybrideversie het stokje over. Met dank aan de momenteel hoge afschrijving van elektrische auto's. Voor deze vergelijking nemen we de Hyundai Kona als rekenvoorbeeld
Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden, vergelijken we een gelijkwaardige uitrustingsvariant, de Comfort. Voor de hybride en elektrische versies is dit de instapper, de benzineversie kent nog een model onder de Comfort, de i-Motion, vanaf € 30.995 - export auto opkoper. Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat de drie auto’s met deze aandrijflijnen zouden kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen, ze vijf jaar in bezit houden en elk jaar 10.000 kilometer zouden rijden
Alle bedragen zijn afgerond waardoor de totaalbedragen kunnen afwijken. Benzineprijs € 1,97/liter. Elektriciteitsprijs € 0,46/kWhElektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric is daarom berekend inclusief de motorrijtuigenbelasting ná 2024.* De autokosten per kilometer zijn afgerond op hele centen. export auto opkoper. Jarenlang is de elektrische Kona de goedkoopste onder de streep geweest, ondanks zijn hoge aanschafprijs
Met elke kilometer die je maakte, verdiende je ten opzichte van een benzinevariant. Dat plaatje ligt nu iets anders. Onderhoud is nog altijd goedkoper, maar stroom is niet meer zo goedkoop en vanaf 2025 betalen de bezitters ervan ook weer motorrijtuigenbelasting. In het eerste jaar 25 procent van het reguliere tarief, maar vanaf 2026 (vooralsnog) de volle mep.
Het maakt een gebruikte EV mogelijk minder gewild en dat zie je terug in wat je er aan het eind van de rit voor terugkrijgt (export auto opkoper). Daarnaast staat de EV-wereld vooralsnog onder druk door goedkopere (Chinese) modellen die nieuwe auto's interessanter maken dan een occasion. En dan nog de grillige prijsmarkt
Andere fabrikanten volgen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Dit is funest voor bezitters van een oudere - en dus duurdere - elektrische auto. Al deze factoren hebben uiteindelijk invloed op de hoogte van de afschrijving. Die bij een EV nu daarom erg hoog is, kijk maar naar bovenstaande tabel.
Voordeel is wel dat prijzen voor elektrische auto's steeds meer in de buurt van brandstofauto's komen. Dus de keuze maken om groen te rijden, wordt gemakkelijker. Heb je bovendien eigen zonnepanelen, dan wordt elektrisch rijden nog interessanter - export auto opkoper. Hyundai KonaAandrijvingMild hybrideHybrideElektrischVermogen88 kW (120 pk)104 kW (141 pk)115 kW (156 pk)Koppel172 Nm265 Nm255 NmAccu-1,56 kWh48,4 kWhEV-bereik (WLTP)--377 kmGemiddeld l/100 km5,44,5-4,8-Max
Alle andere kosten zitten verwerkt in een vast maandbedrag. En ook hier geldt de aanschafsubsidie zolang er nog geld in de overheidspot zit (export auto opkoper). Je hoeft niet alleen geen grote investering te doen; door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak goedkoper uit! Onder andere de Kona uit deze vergelijking is in verschillende uitvoeringen leverbaar via ANWB private lease
Vanwege de sterk uiteenlopende voertuigen en aandrijfconcepten die je vandaag de dag in de showroom aantreft, is er van een dergelijk omslagpunt geen sprake meer. In de autokostentool van de ANWB kun je een vergelijking op maat maken, gebaseerd op jouw eigen situatie.
Campers zijn zwaar en rijden veelal op diesel. Toch is camper wegenbelasting gemiddeld veel goedkoper dan de wegenbelasting voor een personenauto met dieselmotor. Maar vanaf 2026 komt daar een eind aan, aangezien dan het kwarttarief van de camper verdwijnt (export auto opkoper). Ooit hanteerde de Nederlandse Belastingdienst een zogenaamde 60-dagenkaart voor campers. Daarop moest de eigenaar elke dag noteren waarop hij er met de camper op uit trok
Blijf bij over autobelastingen met onze gratis nieuwsbrief. Daarom werd in 1994 het kwarttarief voor particuliere campers ingevoerd. Dat is alsnog behoorlijk gunstig. Zeker als je een compacte camper hebt die je voor dagelijks vervoer inzet. Zo betaal je voor een Volkswagen Transporter California (T5, gewicht ca. 2450 kg) om en nabij de 225 euro per kwartaal.
Wie zijn camper op commerciële basis verhuurt, komt er iets minder voordelig vanaf en betaalt het halftarief aan wegenbelasting. Het goedkoopst uit zijn campereigenaren die er een volledig elektrische kampeerauto op nahouden, of juist in een klassieke camper van 40 jaar of ouder rijden. Zij zijn helemaal geen wegenbelasting verschuldigd.
Maar aan al het mooie komt een eind. Tijdens Prinsjesdag 2023 kwam het hoge woord eruit: tot 1 januari 2026 genieten camperbezitters nog van het kwarttarief. Maar het kwarttarief voor de camper verdwijnt in 2026 - export auto opkoper. Daarna gaat voor alle campers het halftarief gelden. Of je nu zelf rijdt of je camper verhuurt, iedereen betaalt dan hetzelfde
Vanaf 1 januari van dat jaar krijgen elektrische auto’s en campers nog wel 75 procent korting op het dan geldende wegenbelastingtarief. Dat is voor campers dan dus nog 75 procent van een kwart, wat iets minder is dan een vijfde deel. export auto opkoper. Vanaf 2026 betaal je voor een elektrische camper hetzelfde tarief als voor een kampeerwagen met verbrandingsmotor
Dit werkt dus anders als de wegenbelasting voor elektrische auto's, of de wegenbelasting voor hybride auto's. Wordt het je vanaf 2026 allemaal een beetje te gortig? Dan kun je overwegen je camper te schorsen. Dat kan online bij de RDW, als je inlogt met je DigiD. Voor campers tot 15 jaar oud kost het aanvragen van de schorsing 88,05 euro.
Niet gratis dus, alsnog kan schorsen een flinke besparing opleveren - export auto opkoper. Stel dat je je Volkswagen Transporter (T5) California van half oktober tot half april stalt. Dan heb je het over 6 maanden. Dat levert een besparing in de wegenbelasting op van twee kwartalen à 450 euro, oftewel 900 euro op jaarbasis
Een geschorste camper hoeft ook niet WA verzekerd te zijn. Maar ook al ga je niet de weg op, dan nog is het verstandig om de camper ook tijdens de schorsingsperiode te verzekeren tegen bijvoorbeeld brand en diefstal. Of dit goedkoper is, kan je verzekeraar je vertellen. De standaardperiode van een schorsing is één jaar.
Je kunt de schorsing namelijk elk gewenst moment weer ongedaan maken. Het opheffen van de schorsing is gratis. Schorsen voor twee of drie jaar is ook mogelijk, maar daarvoor gelden hogere tarieven (export auto opkoper). Wegenbelasting elektrische auto: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het
Een van de grote voordelen van private lease, is de zekerheid van een vast maandbedrag. Denk je. Toch kunnen de kosten met een beetje pech omhoogschieten. Zoals met de wegenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides. De voordelen private lease zijn je vast bekend: voor een vast maandbedrag rijd je in een nieuwe auto, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over bijkomende kosten.
Wel zo overzichtelijk. Dat het leasebedrag omhooggaat als je meer kilometers rijdt dan verwacht, is bekend (export auto opkoper). Maar in de kleine lettertjes staat nog een andere belangrijke bepaling. Het gaat daarbij om wijzigingen vanuit de overheid die de kosten voor de leasemaatschappij verhogen – oftewel belastingverhogingen. Tip Zo lezen we bij een grote lease-aanbieder: “Het kan altijd gebeuren dat er vanuit de overheid fiscale wijzigingen vereist zijn
Wij brengen je tijdig op de hoogte, zodat je rekening kan houden met de extra kosten.” Een ander schrijft: “Als de overheid de belasting voor het bezit of gebruik van de auto (mrb of houderschapsbelasting) verandert, mogen we het maandbedrag veranderen. Die verandering geldt dan vanaf het moment dat de kosten voor de leasemaatschappij stijgen - export auto opkoper.” Iets meer assurantiebelasting en extra btw op reparaties kunnen vervelend zijn, maar kosten je de kop niet
Dan is er helemaal geen korting meer. Vooralsnog lijkt het erop dat je voor je elektrische auto dan het benzinetarief moet gaan betalen. Alleen is een elektrische auto gemiddeld veel zwaarder, zodat de bedragen fors zijn. En die worden straks dus gewoon doorberekend in je private-leasetarief. Wat betekent dat concreet? Voor een Volkswagen ID.4 betaal je nu, bij een leaseperiode van 5 jaar en 10.000 kilometer per jaar, ongeveer 725 euro per maand.
In 2026 zou het leasebedrag onder invloed van de wegenbelasting zelfs stijgen tot 834 euro per maand. Dat is dus een verhoging met 109 euro! Koop je een ID. export auto opkoper.4 met de SEPP-subsidie van 2950 euro? Dan krijg je dit bedrag de eerste vier jaar in maandelijkse termijnen van 61,45 euro op je rekening gestort
Dus zelfs bij een relatief lichte elektrische auto, is de SEPP-subsidie niet eens genoeg om de wegenbelasting van te betalen. Wegenbelasting elektrische auto: zo weinig betaal je met een EV, zo veel wordt het .
Latest Posts
How To Scan A Document With Hp Printer
Stoma App
Stoma Irrigatie